pátek 20. června 2014

Peterson Patent Oval Bowl a A.Boušek Prague Oval - Opera

Povedlo se mi vydražit na Aukru dýmku Peterson s ražbou A. Boušek , které sbírám a jaké bylo moje překvapení, když jsem šel dýmku vyzvednout, když jsem zjistil,že se jedná o oválnou komoru, někdy také označovanou Opera /f.Dunhill/!!! Z fotek to prostě nebylo poznat ...

Nepodařilo se mi najít moc informací o oválných dýmkách u f.Peterson. Informace jsou dost skoupé a fotky dochovaných oválů od Petrsona lze s úspěchem spočítat na prstech jedné ruky, vlastně jsem našel jen jednu... A není ani divu, dýmka, díky tenkým stěnám dlouho nevydržela a výrobně to bylo asi také náročnější, takže zaděláno na sběratelskou záležitost a tady navíc okořeňenou ražbou A.Boušek.
Našel jsem stránku z katalogu někdy před rokem 1920, kde jsou čtyři dýmky s oválnou hlavou / jsou to ty spodní/

Dýmku jsem dostal v koženém sáčku,kterému jsem nejprve nevěnoval pozornost, ale také je hodně zajímavý, jedná se o dobovou záležitost s patentním zipem British W. Kynoch Made a zbytky voskovaného plátna a zbytků tabáku uvnitř.









Dýmka pochází z období první republiky a má zvláštní uspořádání kotlíku, které je vidět na fotce níže, dno kotlíku je silné cca1,5cm a středem vede kanálek, který ústí do kolmé díry vrtané u dna hlavičky dýmky,mimo osu náustku.








A co je lepší než ovál od Petersona ? No přece dva ovály !!!!!

Neuvěřitelá náhoda tomu chtěla, že jeden z mých přátel /agentů-lovců/ narazil na zanedbanou, ale velmi zajímavou dýmku a mě málem trefilo a to jsem o tomhle oválu věděl dříve,než o tom prvním...
Zde se jedná o Peterson Patent : Tzv. patent éra  byla u  společnosti  Kapp  & Peterson  v období  1875 cca 1910.Co se týče značení Patent mluvíme o období  1875 1922 /vypršení patentu/. Peterson dýmky  vyrobené v průběhu tohoto období neměl označené ražbou  "Země původu" .

Nicméně, později, řekněme kolem roku 1915 - 1916, se na dýmkách objevuje ražba  "Made in Ireland". Takže ty patentní dýmky, které nejsou označené  zemí původu můžeme považovat z období
1875 – 1915 spíše ale do roku 1910, jak uvádí badatelé 
Tato dýmka má klasicky řešený kotlík, který se mi nepodařilo vyfotit :-)






A obě krásky spolu :








Žádné komentáře:

Okomentovat