úterý 13. listopadu 2012

Morta


Zatím kouřím a vyrábím dýmky ze dvou dřev a to z briaru a olivy, proto jsem chtěl vlastnit,neřkuli vyrobit dýmku z morty. Toto dřevo má svá specifika. Jedná se o dub,který zapadl do rašeliny a bez přístupu kyslíku začal kamenět. Jedná se o vlastně o rannou formu kamenění dřeva,před tím,než se z něj vytvoří uhlí. Věk takových to dřev lze učit dendrologicky poměrně přesně, nicméně našel jsem obrázek, kde to rozlišeno podle barev dřeva, sice nevím nakolik je přesný,ale orientačně asi postačuje.

Já jsem dřevo koupil z Irska v podobě nepravidelné fošny. Prodejce udával věk okolo 5000 let ,což v zásadě odpovídá i barvě na obrázku. Dřevo přišlo vysušené,bez zjevných prasklin. Morta je opravdu věc. Je neuvěřitelně lehká a dost nevyzpytatelná. Dřevo vypadá dobře a tak si brousíte a najednou hup a je tam důlek, narazíte na řídkou vrstvu... Vše je dáno pobytem v rašelině, kde dřevo částečně hnije a tak je vcelku problém vyhnout se podobným částem dřeva.  Moje první dýmka dopadla podle toho. Dokonce jsem musel uříznout celý krček,kterým procházela shnilá část dřeva a nalepit tam briár.

Vidíte sami,že na hlavičce je vidět suk ,což nevadí,protože tam je dřevo husté,ale horší je to dole pod komorou mi dřevo přijde řídší.

 Nicméně dýmka je celkem příjemná,taková skandidávská škola.  Kotlík 20x35, bezfiltr, náustek ebonit z tyče,krček přírodní briar


První kouření bylo dost zvláštní kouřil jsem z ní Billy Buda ,ale chutnal jako Peterson Irish Oak s latakií. Ta kyselost /asi taniny/ je zřejmá,ale prý po zakouření ustoupí, no uvidíme.

S výsledkem jsem nebyl spokojen a proto jsem poučen z prvotního ne?úspěchu pořádně prohlédl špalek a po označení tvrdého dřeva z něj vyřezal tvar další dýmky. Tentokrát byl výsledek, alespoň co se kvality dřeva týče uspokojivý a vznikla příjemná menší bentka. Krček byl stejně nějaký řídký,tak jsem tam dal raději stříbrný kroužek. Nicméně i tak to nebylo bez problémů. Tím byla finalizace povrchu a to leštění. Tvar jsem měl dokonale vybroušený a pravidelný,ale pouze do vyleštění dřeva. Různost hustoty dřeva se projevila i tady a měkčí dřevo se odleštilo.... Asi by bylo vhodnější povrch opískovat, nebo ho neleštít,ale já chtěl hladkou a lesklou, tak to budu muset překousnout.

Morta bent  40x20,bezfiltr,akryl,stříbro hmotnost 40g.





Docela vážně přemýšlím,že do ní dám  Peterson Irish Oak, ta dubová chuť mě celkem bavila a když dub,tak fest :-)
Poslední fotka poněkud barevně neodpovídá, fotil jsem za dost špatného světla....



Žádné komentáře:

Okomentovat