úterý 6. listopadu 2012

Repase dýmky

Dnes vás seznámím s tím jak postupuji při opravě-repasi dýmky. Tato dýmka se ke mě dostala ve fázi pokusu o opravu,která však nebyla dokončena. Kdyby to nebylo pro kamaráda z buňky,tak bych dotyčného odkázal na předchozího renovátora,ať si to dokončí...
Nicméně v okruhu svých přátel jsem znám svou nákloností ke starým dýmkám, kterých mám slušnou sbírku a dokonce některé pravidelně kouřím. Namátkou Peterson Giant s rokem výroby 1900-1910, Dunhill Shell Briar 1926, Calabash 1916 a mnohé staré československé ZiG,Montebela,Old River, Black star a pod.
Proto mě i baví vracet starým zašlým a poškozeným dýmkám novou tvář.
Dýmka byla opravdu v tristním stavu. Rozlámaný náustek,prasklý a obroušený krček a zničená část značení. Nicméně co bych pro přítele neudělal,že?


 Jako první jsem připravil a dotvaroval náustek z polotovaru. Upravil jsem čep a slepil prasklinu lepidlem.
 
Vzhledem k tomu,že slepení v takto namáhaném spoji není stoprocentní,tak jsem připravil stříbrný kroužek,který krček výrazně zpevní.Dopasuje se na hrubo náustek.


  Jako další krok je třeba dýmku obrousit a připravit ji na moření. první fotka je po broušení nahrubo 
 
 A tato je po finálním broušení jemným smirkem. Záměrně jsem neodbrousil původní podklad a nechal jsem trochu barvy,kvůli kontrastu.
 
 Moření do původního odstínu
 V této fázi mořidlo schne a je dokončen a vyleštěn náustek
 Po proschnutí mořidla je povrch dýmky ošetřen teakovým olejem a vyleštěn.
 Dýmka je hotova a může dělat svému majiteli opět radost.

Závěrem se omlovám za kvalitu fotek, fotil jsem mobilem v mizerných světelných podmínkách své dílny....

3 komentáře:

  1. Paráda!!!
    Prechovávam veľký obdiv k Tvojmu prístupu k starým fajkám a k citu s akým sa im venuješ.
    Klobúk dolu.
    Článok výborný, aspoň mám predstavu, čo to obnáša.
    Rog

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Radku,až dnes vidím tvé kouzelnické umění a oživení skoro již mrtvého, teda spíš popraveného.Jsi fakt šikula a ještě jednou moc děkuji Dýmák :-)

      Vymazat